خانه، خرید یا اجاره

آشنایی با کوئینزلند، رویدادها و دانستنی ها

بعضی از افراد که سالهاست در استرالیا زندگی میکنن و حتی خود اوزیها (استرالیایی ها) در مورد اینکه خونه بخرن و یا نه نظرات مختلفی دارن.  در اینکه عوامل مختلف مالی و غیر مالی در این قضیه نقش دارن شکی نیست. اما در این پست میخوام به بحث محاسبات مالی  2 گزینه خرید و یا اجاره خونه برای یک مورد واقعی بپردازم.

2 گزینه زیر رو در نظر بگیرین: 

گزینه اول: اجاره یک واحد مسکونی (ویلایی) با اجاره هفتگی 400 دلار در هفته

گزینه دوم: خرید همان واحد مسکونی (ویلایی) با پرداخت 20 درصد مبلغ وام بصورت نقدی و اقساط 30 ساله با 4 درصد سود سالانه (ارزش کنونی خانه 500 هزار دلار است)

در گزینه اول ما فرض میکنیم که مبلغ اجاره طی 30 سال ثابت بماند و در حالت دوم فرض میشود که در سال 3% به ارزش خانه اضافه شود.

تحلیل گزینه اول: شما طی 30 سال اجاره هفتگی 400 دلار را می پردازید و بعد از 30 سال هیچ ملکی نخواهید  داشت. اما بابت 100 هزار دلاری که بابت 20 درصد پیش پرداخت نداده اید. میتوان بر اساس 2 حالت کم ریسک و یا ریسک متوسط سود دریافت کرد. در حالت کم ریسک فرض میکنیم 2 درصد در سال سود دریافت کنید و در حالت ریسک متوسط فرض میکنیم بتوان در سال 7 درصد سود (از طریق سرمایه گذاری) کسب کرد.

تحلیل گزینه دوم:

شما طی 30 سال هفتگی مبلغ 440 دلار بابت قسط وام میپردازید. همچنین اگر هزینه نگهداری سالانه خانه را که شامل هزینه های دولتی و بیمه و ..... میشود سرشکن کنیم تقریبا 30 درصد به هزینه اضافه میشود. به عبارتی حدود 132 دلار در هفته نیز اضافه پرداخت میشود. همچنین در پایان سال سی ام میتوان انتظار داشت که وام خانه تصفیه شده باشد و با فرض افزایش 3 درصدی قیمت خانه بتوان به عدد 1213000 دلار در پایان سال سی ام رسید. یعنی شما در ازاء پرداخت هفت های 572 دلار یه مدت 30 سال، خانه ای به ارزش 1213000 دلار در سال سی ام خواهید داشت.

مقایسه گزینه ها:

در گزینه اول با حالت کم ریسک، هزینه هفتگی برابر است با: 362 دلار که حاصل کسر سود 100 هزار دلار از 400 دلار اجاره است.

در گزینه اول با حالت ریسک متوسط،  هزینه هفتگی برابر است با: 264 دلار که حاصل کسر سود 100 هزار دلار از 400 دلار اجاره هفتگی است.

اختلاف حالت کم ریسک و گزینه دوم، هفته ای 210 دلار میشود. 572-362=210

که مجموع ارزش آتی کل آن در 30 سال بعد بر اساس 2% سود سالانه برابر با 449 هزار دلار است که با 100 هزار دلار موجودی جمع میشود و به 559 هزار دلار میرسد.

همچنین اختلاف حالت با ریسک متوسط و گزینه دوم هفته ای 308 دلار است که مجموع ارزش آتی کل آن در 30 سال بعد بر اساس 7%، 1116000 دلار خواهد بود که با یکصدهزار دلار جمع میشود و به 1216000 دلار میرسد.

نتیجه گیری این مقایسه: اگر این سه شرط حاصل شود آنوقت خرید خانه از لحاظ مالی توجیه ندارد: اولا بتوانید 20 درصد سهمی که میخواهید برای خرید خانه بدهید را بصورتی سرمایه گذاری کنید که سالانه حداقل 7 درصد سود دریافت کنید و ثانیا نیز برآورد کنید که بطور متوسط قیمت خانه در سال بیش از 3 درصد افزایش نیابد، و ثالثا فرض کنیم که شما خیلی بیشتر از 30 سال بعد زنده نخواهید ماند !!! چرا که اگر عمرتان بیشتر از زمانی که اقساط تمام میشود باشد و شما خانه نخریده باشید، پرداخت اجاره خانه در سن و سال بالا داستانی است که ممکن است به مهاجرتی دیگر نیاز داشته باشد! پس نتیجه گیری میشود که از لحاظ مالی خرید خانه توجیه دارد اما سایر مسایل غیر مالی بحث دیگری است و آنها هستند که تعیین کننده می باشند.

549000 < 1213000 <  1216000 < Living more than your installments

نتیجه گیری عمومی: با توجه به آمارهای افزایش قیمت خانه در دراز مدت، اینکه بتوان گفت دردراز مدت قیمت خانه بطور میانگین کمتر از 3 درصد در سال رشد خواهد داشت شاید منطقی نباشد و از سوی دیگر سرمایه گذاری برای سود سالانه بیش از 7 درصد میتواند دارای ریسک بالا باشد. همچنین امید به زندگی در استرالیا بالای 80 سال است و این یعنی اگر شما در 40 سالگی اقدام به خرید خانه کنید، میتوانید امیدوار باشید که حدود 10 سال نه اجاره میدهید و نه قسط وام! پس چنانچه عوامل غیر مالی (محدود شدن به شهر یا محله خاصی، فاصله تا محل کار جدید و ...)  در خرید خانه شما را از اینکار منع نمی کنند، با خیال راحت نسبت به خرید آن اقدام کنید و از پرورش انواع گل و گیاه و فعالیتهای حیاتی (کارهایی که نیاز به حیات دارند) و چمن زنی و ... در خانه ویلایی خودتان لذت ببرید که عمر کوتاه است و البته دعای خیر نسل بعد را هم برای خود بخرید!


نظرات مخاطبان (0)

هنوز هیچ نظری درباره این مطلب داده نشده است.

نظر شما چیست؟

نظرا خود را به عنوان کاربر مهمان درج کنید.
Attachments (0 / 3)
Share Your Location

تازه ترین ها