تجربه گرانبار گواهینامه گرفتن در بریزبین

آشنایی با کوئینزلند، رویدادها و دانستنی ها

بالاخره در روز پنجم از پنجمین ماه سال، موفق به اخذ گواهینامه اوزی شدم
هفته سوم از ورودمون به بریزبین، مصادف با اواخر دسامبر بود و قرار بود با چند تا از دوستان بریم کمپینگ و لازم داشتیم سریع یه ماشین تهیه کنیم. اولین آپشن احتمالا یه تویوتا کرولای سفیده!! 

ماشین رو سریعا گرفتیم و رانندگی رو شروع کردیم. روز قبلش البته یک ساعتی هر کدوممون (همسر و بنده) آموزش گرفتیم و رانندگی رو ترسون لرزون شروع کردیم. راستی به محض گرفتن ماشین، برای خرید تگ مربوط به Toll هم یادتون بلشه که اقدام کنین.
یک ماهی بعد از رانندگی، از اونجایی که با داشتن اقامت دایم حداکثر سه ماه از اولین ورود به کویینزلند، مجاز به رانندگی هستیم، رفتیم و آیین نامه رو امتحان دادیم. برای امتحان آیین نامه اول مطالب کتاب آیین نامه رو بخونین (تو این لینک کتابش رو گذاشتم و مطالب مهمش رو هایلایت کردم)

Queensland's Driving Rules

و بعد تست های آنلاین رو از اینجا:

Online Tests

بزنین و برین به مراکز مربوطه که نزدیکترین محل رو میتونین از اینجا پیدا کنین:

Test Centres

همون لحظه که درخواست انجام آزمون کتبی رو بدین، مدارکتون بررسی میشه و مبلغش رو میپردازین و امتحان رو میدین. چند تا برگه میدن که 30 تا سوال داره. باید از 10 تای اول که حق تقدمهاست حداقل 9 تا رو درست بزنین و از از 20 تای اول حداقل 18 تا درست داشته باشین و از 30 تا هم حداقل 27 درست زده باشین تا آزمون رو پاس کنین. تقریبا 90 درصد سوالات همون سوالای آنلاین هستن که در بالا لینکش اومد. برای تکمیل فرم درخواست گواهینامه، احراز هویت نیاز به پاسپورت، کارت بانکی، بانک استیتمنت برای آدرس، مدیکر یا کارت مشابه هستش و تنها با پاسپورت کار انجام نمیشه. البته اگر از قبل کارتی مثل Adult Age Card رو داشته باشین دیگه حتی به پاسپورت هم نیاز ندارین. اصل و ترجمه ناتی گواهینامه هم حتما همراهتون باشه. بعد از قبولی در آزمون عملی هم با رسیدش میتونین رانندگی کنین.

حدود 50 دلار هزینه هر ساعت آموزش رانندگی در میاد. حدود 27 دلار هزینه آزمون کتبی، حدود 55 دلار هزینه آزمون عملی که اگر بخواین ما ماشین آموزشگاه امتحان بدین و قبل آزمون هم یکساعت درایو کنین، حدود 150 دلار هم به این هزینه ها اضافه کنین. (توصیه میکنم این کار رو انجام بدین) و هزینه صدور گواهینامه 5 ساله هم 160 دلاره که باید به جیب ملکه واریز بفرمایید.– جمعا با فرض 2 ساعت تمرین اولیه و یکساعت قبل آزمون، کلا حدود 400 دلار پاتون آب میخوره البته در صورتی که بار اول قبول بشید! من 4 بار رد شدم و از اونجا که اگر رد بشید قانونا دیگه حتی نمیتونید با اموزشگاه کلاس بگیرید، مجبور میشین که گواهینامه لرنر بگیرید و 160 دلار بابت اون باید بدین. (مدیونین اگر فکر کنین بیخودی پول میگیرن)
بار اول و دوم رو در مرکز لوگان امتحان دادم و رد شدم!! (اصلا مرکز خوبی نیست به نظرم مگر اینکه با اطراف اونجا خوب آشنا باشین) بالاخره بعد از سومین بار که رد شدم چون دیگه تا 28 روز هم نمیتونستم امتحان بدم رفتم و لرنر گرفتم. بدی لرنر اینه که مجاز نیستین تنها رانندگی کنین و باید یکی که گواهینامه فول داره کنارتون نشسته باشه. البته برچسب L رو هم جلو و عقب ماشین میچسبونین و میتونین ویراژ بدین چون همه میگن خوب لرنره طرف دیگه!
بار سوم که رد شدم خیلی رفتم دنبال تحقیق در باب آیتمهای آزمون عملی و نحوه کار اگزمینرها و به این فایل جالب رسیدم:

Driver License Assessment

خلاصه بار چهارم هم رد شدم تا نشون بدم که تا 5 نشه بازی نشه یه اصل معتبره در حد اصل عدم قطعیت هایزنبرگ.
بار پنجم اما توی مرکز شروود امتحان دادم و با 2 تا کراس (تا 7 تا کراس – ایراد جزیی - مجاز هستین بگیرین) قبول شدم.
امتحان عملی 30 دقیقه است که تقریبا 7-8 دقیقه اولش به فرم پر کردن و چک کردن چراغای ماشین و ... میگذره و حدود 20 دقیقه هم همراه افسر جان درایو میکنین. افسر خیلی ریلکس به شما میگه برو چپ و راست و مستقیم و .... (مثل جی پی اس) و در طول راه تیکهای مختلف رو توی فرمش میزنه. این فرم آخر من هست که قبول شدم:

Test Result

اگر ریلکس باشین و آموزش لازم رو قبلش دیده باشین همون بار اول یا نهایتا دوم قبول میشین. اگر هم نه، بار اول چپ و راست رو قاطی میکنین و بار دوم یادتون میره که موقع ورود به میدون  حق تقدم با سمت راسته و بار سوم افسره گیر بیخود میده  ........

ایرادهای رانندگی 3 دسته میشن. دسته اول (Critical Driving Errors (CDE هستن که اگر حتی یک دونه از اونها رو انجام بدین، بلافاصله رد میشین و افسر از کوتاهترین مسیر شما رو به مرکز برمیگردونه عبارتند از: عدم رعایت حق تقدم، سرعت غیر مجاز رفتن (مثلا جایی که 40 هست رو حتی اگر با 45 برین)، عدم رعایت حرکت بین خطوط بصورتی که یک سوم ماشین لاین دیگه رو قطع کنه، عدم ایست کامل در مواجهه با خط ممتد و یا تابلوی ایست و .......

دسته دوم ایراداتی هستن که معمولی هستن اما شما اگر 4 بار همون ایراد رو تکرار کنین، رد خواهید شد Specific Repeated Driving errors (SRDE: مثلا راهنما نزدن، شولدر چک نکردن موقع تغییر لاین و .......

دسته سوم Non-Critical Driving Errors مثل دسته دوم هستن اما تعداد تکرارشون حداکثر 3 تا 5 میتونه باشه و مجموع کلشون اگر از 7 بیشتر بشه، منجر به رد شدن شما میشه. (مثلا اگر 2 بار شولدر چک نکردی، 1 بار راهنما نزدی، 1 بار موقع اومدن از پارک به بیرون، 5 ثانیه رهنما رو رعایت نکردی و 1 بار موقع گردش به چپ بیش از حد باز پیچیدی و 2 بار با سرعت خیلی کمتر از حد مجاز رانندگی کردی – وقتی سرعت 60 هست باید بین 50 تا 55 برید و وقتی 80 هست حدود 75 – چون مجموعا 7 تا اشتباه کوچک داشتین، باز هم پاس میشین.

همونطور که از فرم میشه فهمید، 5 تا مانور طراحی شده که حداقل 2 تا از هر نفر امتحان میگیرن و یکی از این دوتا باید شامل پارک دوبل و یا دنده عقب رفتن باشه. این قسمت رو معمولا توی 5 دقیقه آخر تست میکنن. هیل استارت همون استفاده از ترمز دستی برای توقف در سربالایی هست و تغییر دنده در ماشین اتومات هم مسخره است اما ممکنه بهتون بگه که باید فقط دنده رو به حالت سنگین بزارین و بعدش هم میگه که برش گردونین سر جاش. اصلا نگران پارک دوبل نباشین چون اولا اگر خیلی هم خوب انجام ندین یه کراس میگیرن (1 از 7) و ثانیا در یک جای خلوت و مسطح و با فضای باز این کار انجام میشه. فقط مواظب باشین که اگر کسی از پشت داشت میومد براش توقف کنین و نگاهتون تقریبا دایم به پشت سر باشه. البته اگر روی کرب (جدول) بره ماشین، رد خواهید شد!
دوستانی که با ویزای موقت میان، بهتره دنبال گواهینامه گرفتن نرن، چون با این کار امکان درج پوینهای منفی براشون بیشتر میشه. پس حالش رو ببرن. البته اگر کسی بخواد اوبر کار کنه و یا برخی مشاغل دیگه، داشتن گواهینامه اوزی لازمه، پس در مجموع گرفتنش شاید خیلی بهتر باشه از نگرفتنش! 

توی فرم درخواست گواهینامه، انتخاب میکنین که اتومات امتحان بدین یا منوال و بالطبع اگر اتومات امتحان بدین نمیتونین منوال سوار بشین.

دارم فکر میکنم یه بیزنس درایوینگ اسکول هم بزنم! چرا که نه؟؟!


نظرات مخاطبان (0)

هنوز هیچ نظری درباره این مطلب داده نشده است.

نظر شما چیست؟

نظرا خود را به عنوان کاربر مهمان درج کنید.
Attachments (0 / 3)
Share Your Location

تازه ترین ها